مخالفت با دولت نشانه کم عقلی است

وی بیان داشت: ما برای سال 97 طرح‌های بسیار خوبی برای اشتغال داریم که دیروز در شورای عالی اشتغال آنها را مصوب کردیم. پیش‌بینی ما این است که در بخش ساختمان و با طرح جدید 280 هزار اشتغال در صورت اجرای کامل این طرح ایجاد می‌شود.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: سال آینده 200 هزار واحد مسکونی ساختش آغاز شود. در این زمینه بانک‌ها باید ورود کنند، زیرا دولت قرار نیست مسکن بسازد، بلکه تنها تسهیلات را در اختیار می‌گذارد. در قدم اول برای توسعه‌گر زمین مجانی را می‌گذاریم و شما (بانک مرکزی) بانک مورد نظر را به توسعه‌گر می‌دهید و بخش‌های دیگر نیز از بودجه خودشان برای گاز، آب، برق، فاضلاب، پارک اختصاص می‌دهند. مردم آن محله به خانه‌های جدید می‌روند و خدای ناکرده اگر زلزله‌ای بیاید اعتماد بیشتری در این ساختمان جدید پیدا می‌کنند.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: با این طرح ارزش پولی و مالی مردم افزایش پیدا می‌کند. خانه قدیمی فرسوده‌شان تخریب می‌شود و در عوض این آپارتمان جدید در اختیار آنها قرار داده می‌شود و توسعه‌گر نیز 50 درصد آپارتمان را می‌فروشد و ما تسهیلات ویژه به خانه‌اولی‌هایی که می‌خواهند این واحدها را بخرند می‌دهیم که سود آن را 6 درصد اعلام کرده‌ایم.

وی ادامه داد: سود تسهیلات 6 درصدی مشوق بزرگی است و رفاه بزرگی برای خانه‌اولی‌ها است، ضمن آنکه دولت همه تسهیلات را فراهم می‌کند، خودش وارد ساخت و ساز نمی‌شود. مردم محله و توسعه‌گر مشارکت می‌کنند و بانک‌ها هم در این زمینه نقش خواهند داشت. نمی‌شود در کشور ما راجع‌به تولید، اشتغال و رشد اقتصادی صحبت کنیم و یک پایه اصلی و اساسی آن بانک‌ها نباشند.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: ناسپاسی نسبت به مدیران بانک‌ها در یکی، دو سال قبل زیاد انجام شده است، بسیاری از آنها نادرست هم بوده است. خدمات بانک‌ها فراموش شد. من نمی‌خواهم بگویم بانک‌ها نقصی نداشتند اما کار بزرگی انجام داده‌اند. اگر کار بزرگ بانک‌ها نبود، رشد اقتصادی چطور حاصل شد. اگر کار بزرگ بانک‌ها نبود، اشتغال چطور حاصل شد. این کار عظیم و بزرگی است.

روحانی اظهار داشت: بعضی‌ها می‌گویند رابطه ما با دنیا هنوز ضعیف است، خیلی خب، قبول آیا رابطه‌مان بهتر شده است یا نه؟ بانک مرکزی و بانک‌ها در تلاش‌شان برای رابطه با بانک‌های خارجی و عامل و LCها شرایط بهتر شده است یا بدتر شده است؟ حتماً شرایط ما بهتر شده است.

وی افزود: منتها شرایط  هنوز مطلوب نیست. دولت مصمم است برای اینکه این مسیر ادامه پیدا کند. دنیا باید اعتمادش نسبت به بانک‌های ما، اعتماد بیشتری باشد. سرمایه بانک‌ها، کفایت سرمایه، انضباط در بانک‌ها و ترازنامه شفاف از جمله این مسائل است.

رئیس‌جمهور گفت: ما الان سه لایحه به مجلس شورای اسلامی برای مبارزه با پولشویی، مبارزه با مسائل مالی تروریسم و اصلاحاتی که در یکی از قوانین قبلی داشتیم، داده‌ایم. تصویب این لوایح کمک می‌کند به دیدگاه جهانی نسبت به بانک‌های داخلی و روند مالی و پولی ما در داخل کشور.

کلید واژه

ارسال نظر


برای نظر دادن باید ابتدا عضو سامانه شوید



دیدگاه کاربران

0نظر