مالیات از خانه‌های خالی به کجا رسید؟

به گزارش تجارت‌نیوز، براساس طرح کمیسیون تلفیق مجلس در سال گذشته، واحدهای مسکونی با ارزش بالای ۱۰ میلیارد تومان و خودروهای بالای ۷۰۰ میلیون تومان در سال ۹۹ مشمول مالیات بر دارایی (سالانه) می‌شود.

قرار بود آیین‌نامه اجرایی این بند توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی (سازمان امور مالیاتی کشور) حداکثر تا پایان خرداد ۹۹ تهیه شود که براساس اعلام وزارت راه‌وشهرسازی دو هفته قبل این موضوع در هیات دولت تصویب کرد.

محمد اسلامی، وزیر راه نیز در سال گذشته اعلام کرد: سامانه جامع املاک تا پایان سال از سوی وزارت راه و شهرسازی در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار می‌گیرد.

وی به تازگی از رونمایی این سامانه خبر داد که در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دارد که این سازمان باید اطلاعات مربوط را در این سامانه وارد کنند.

همچنین براساس اظهارات اسلامی، در دو هفته قبل کمیسیون اقتصادی دولت مصوبه بهره‌برداری از این سامانه و اخذ مالیات از خانه‌های خالی را توسط سازمان امور مالیاتی تصویب کرد و با این کار مانع بر سر راه سازمان امور مالیاتی برای اخذ مالیات از خانه‌های برداشته شده و دیگر اقداماتی که سازمان امور مالیاتی در خصوص املاک و اسکان باید داشته باشد، انجام شود.

آنچه در قانون تصویب شده این است که مازاد بر نیاز هر نفر، واحدهای مسکونی مشمول مالیات می‌شود و سازمان امور مالیاتی از طریق این سامانه می‌تواند آنها را شناسایی و مبادرت به اخذ مالیات، کند.

مالیات از خانه‌های خالی نیز در دستور کار قرار گرفته است.

در این خصوص نیز وزیر راه در میانه فروردین ماه امسال عنوان کرد: دیتابیس‌هایی برای شناسایی خانه‌های خالی از سکنه انجام شد و در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار گرفت.(تابناک)

براساس آمارها در تهران ۵۰۰ هزار و در کل کشور دو میلیون و ۵۰۰ هزار واحد مسکونی خالی وجود دارد.

محمود محمودزاده، معاون امور مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در آذر ماه گذشته گفت:هدف‌گذاری ما اینست که با وضع مالیات و موارد تشویقی بتوانیم حداقل ۴۰ درصد از ۲ میلیون و ۵۰۰ واحد خالی را وارد بازار کنیم.

باید دید در ادامه وزارت راه و شهرسازی و سازمان امور مالیاتی در گرفتن این مالیات چقدر موفق خواهند شد و صاحبان این املاک چه واکنشی نشان خواهند داد.

کلید واژه

ارسال نظر


برای نظر دادن باید ابتدا عضو سامانه شوید



دیدگاه کاربران

0نظر