رقم اقساط وام‌های ۳۵۰ و ۷۰۰ میلیونی مسکن/ وام ۷۰۰ میلیونی مسکن چقدر آب می خورد؟

رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی روز دوشنبه ۲۶ اردیبهشت از ارائه پیشنهاد افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن به شورای عالی مسکن خبر داد

به گفته وزیر راه و شهرسازی، پیشنهاد این وزارت خانه، افزایش سقف این تسهیلات در تهران برای زوجین به ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان است؛ در حال حاضر رقم وام مذکور برای زوجین تهرانی، ۴۰۰ میلیون تومان به همراه ۸۰ میلیون تومان وام جعاله مسکن است که مجموعاً به ۴۸۰ میلیون تومان می‌رسد.

جلسه شورای عالی مسکن نیز دیروز سه شنبه ۲۷ اردیبهشت به ریاست آیت الله رئیسی رئیس جمهور برگزار و بر اساس آنچه پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری اعلام کرده، پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی در خصوص افزایش سقف وام مسکن بررسی و تصویب شده است.

اما خبری از رقم مصوب در این جلسه، اعلام نشده است.

با این حال صرف انتشار خبر افزایش سقف وام مسکن سبب شده تا قیمت اوراق تسهیلات مسکن در معاملات امروز به دامنه ۱۳۴ تا ۱۴۰ هزار تومان در هر برگه برسد.

نرخ این اوراق در حال حاضر از ۱۳۴ هزار تومان آغاز شده و تا حدود ۱۴۱ هزار تومان در نوسان است. در یکی دو معامله نیز قیمت ۱۵۰ هزار تومان برای برگه‌های صادره در بهمن ۱۳۹۹ (تسه ۹۹۱۱) به ثبت رسیده است.

قیمت وام ۷۰۰ میلیونی مسکن چند؟

با فرض اینکه سقف وام خرید مسکن ویژه زوجین تهرانی به ۷۰۰ میلیون تومان برسد، خانوار تهرانی باید ۱۴۰۰ برگه اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن خریداری کند.

با احتساب هر برگه ۱۴۰ هزار تومان، ۱۹۶ میلیون تومان باید از سوی خانوار تهرانی هزینه شود تا بتواند این تسهیلات را دریافت کند.

در صورتی که نصف این رقم (۳۵۰ میلیون تومان وام خرید مسکن) برای خریداران فردی تصویب شده باشد، متقاضی می‌بایست ۷۰۰ برگه ۱۴۰ هزار تومانی اوراق تسهیلات مسکن معادل ۹۸ میلیون تومان برای دریافت این تسهیلات هزینه کند.

رقم اقساط وام‌های ۳۵۰ و ۷۰۰ میلیونی مسکن

اگرچه هنوز از جزئیات نرخ سود و مدت بازپرداخت وام ۷۰۰ میلیون تومانی خرید مسکن برای زوجین تهران، خبری منتشر نشده، اما با فرض ادامه شرایط موجود شامل بازپرداخت ۱۲ ساله و نرخ سود ۱۷.۵ درصدی، رقم اقساط این تسهیلات چیزی حدود ۱۱ میلیون و ۶۵۷ هزار تومان در هر ماه خواهد بود به تبع مبلغ اقساط ماهانه وام ۳۵۰ میلیون تومانی خرید مسکن ویژه متقاضیان فردی نیز ۵ میلیون و ۸۲۸ هزار تومان برآورد می‌شود.

کلید واژه

ارسال نظر


برای نظر دادن باید ابتدا عضو سامانه شوید



دیدگاه کاربران

0نظر