شروط مجلس برای ورود شرکت‌های خارجی به ساخت پروژه مسکن دولتی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایلنا، مجتبی یوسفی درباره سیاست وزارت راه و شهرسازی مبنی بر استفاده از توان شرکت‌های چینی برای اجرای پروژه ساخت چهار میلیون مسکن در چهار سال (پروژه نهضت ملی) اظهار داشت: در ابتدا باید بگویم که با ایجاد بازار برای شرکت‌های خارجی مخالف هستم و اینکه برای شرکت‌های خارجی بازار ایجاد کنیم در حالی که شرکت‌های داخلی هم در تولید محصولات و مصالح ساختمانی و هم در زمینه خدمات فنی و مهندسی بسیار توانمند هستند.

وی ادامه داد: نباید فراموش کنیم که انبوه‌سازان داخلی در شرایط سخت و بدون حمایت دولت در سال‌های گذشته نیاز بازار را تامین کردند. در دولت های گذشته شاهد آن بودیم در شرایط بروز بیماری هلندی در اقتصاد و تا گشایشی رخ می‌داد بخش هایی از بازار جولانگاه شرکت‌های خارجی می‌شدند اما در حال حاضر اگر بنا است با حمایت مجلس و اختصاص اعتبارات برای اجرای پیشنهاد مجلس مبنی بر ساخت چهار میلیون مسکن (طرح جهش تولید مسکن) برای اولین بار اعتباراتی از جمله اختصاص ۲۰ درصد تسهیلات بانک‌ها تا سقف ۳۶۰ هزار میلیارد تومان اختصاص یابد، باید این اعتبارات برای افزایش اشتغال و استفاده از توان داخل باشد.

عضو کمیسیون عمران مجلس تاکید کرد: بهترین فرصت ایجاد شده که با فعال‌سازی صنعت ساختمان اشتغال را بالا ببریم اما نکته بسیار مهم حذف انحصار و انحصارشکنی است. نباید هزینه سوء مدیریت، عدم توجه به R&D و نبود تکنولوژی‌های جدید را مردم  بدهند، همانطور که امروز در خودروسازی به دلیل انحصار مردم این هزینه‌ها را از جیب و جان خود می‌دهند.

یوسفی با اشاره به مذاکره با شرکت های خارجی برای ورود به بخش مسکن گفت: امروز فرصتی فراهم شده که در بحث ساخت و ساز مسکن امکان انتقال تکنولوژی وجود داشته باشد اما خط قرمز مجلس برای ورود  شرکت‌های خارجی این است که تمام مصالح از داخل  کشور تامین شود و همچنین در ساخت این پروژه از تکنسین، کارگر و مهندس داخلی استفاده شود.

وی ادامه داد: یادمان نرود که همین شرکت‌های داخلی در سال‌های گذشته بدون حمایت دولت صادرات  خدمات فنی و مهندسی داشتند و نباید توان این شرکت‌ها را نادیده گرفت.  

این عضو کمیسیون عمران افزود: از دیگر خطوط قرمز ما برای مذاکره با شرکت‌های خارجی بحث تامین منابع مالی با شرکت‌های کنسرسیومی از روش تهاتر یا از سایر روش‌ها است که البته اگر شرکت‌های داخلی توان تامین مالی را داشته باشند باز هم اولویت با داخلی‌ها است.

وی ادامه داد: از دیگر خطوط قرمز مجلس این است که شرط ورود شرکت‌های خارجی انتقال تکنولوژی است و نه انتقال کار به خارجی‌ها.

یوسفی تاکید کرد: در این میان باید توجه داشته باشیم که در حال حاضر  سهم مسکن در سبد خانوار به ۶۵ تا ۷۰ درصد رسیده است و نمی‌توانیم این نکته را نادیده بگیریم. از سوی دیگر در عین حال که مجلس حامی انبوه‌سازان داخلی است اما مردم در پروژه مسکن مهر در بخش کیفیت، قیمت و تعهدات تجربه خوبی ندارند و البته تمام این موضوعات به بدنه فنی و مهندسی بر نمی‌گردد و از جمله ایرادات مهم ساختارهای غلطی بود که ایجاد شده بود.

این عضو کمیسیون عمران با بیان اینکه باید عمر مفید ساختمان در کشورمان بالا برود، گفت: در حالی که در برخی از کشورها عمر مفید ساختمان حداقل از ۸۰ سال بالاتر بوده این عدد در ایران کمتراز ۲۰ سال است و به این معنای اتلاف منابع مردم و کشور  محسوب می‌شود.    

وی با بیان اینکه فعلا مجلس در جریان اخرین مذاکرات با شرکت‌های خارجی برای انتقال تکنولوژی در بخش ساخت و ساز مسکن، نیست، گفت: دولت باید اخرین تصمیمات در این زمینه را به مجلس گزارش دهد.     

کلید واژه

ارسال نظر


برای نظر دادن باید ابتدا عضو سامانه شوید



دیدگاه کاربران

0نظر