مشکلی جدی سد راه ساخت مسکن در کشور

دبیر انجمن انبوه سازان کشور در گفتگویی با اشاره به اینکه بخشی از برنامه ساخت یک میلیون مسکن باید توسط بخش خصوصی عملیاتی شود، گفت: هرگاه دولت یا شرکت های شبه دولتی به ساخت مسکن وارد شدند بازار مسکن با مشکل روبرو شده است.

فرشید پورحاجت با بیان اینکه امروز اگر کسی بخواهد برای ساخت یک واحد آپارتمان درخواست مجوز کند باید مجوزهای زیادی بگیرد که ساخت مسکن را ۸ ماه عقب می اندازد، افزود: برای نمونه در شرایط کنونی برای برق دار کردن واحدهای مسکنی حداقل ۸ ماه زمان نیاز است. بنابراین باید کاغذبازی و فرایندهای اداری تودرتو از ساخت مسکن در کشور کاهش یابد.

دبیر انجمن انبوه سازان کشور با تاکید بر اینکه صدور مجوز برای هر متر مربع یک میلیون تومان هزینه به سازنده دارد اظهار کرد: قیمت تمام شده‌ی مسکن افزایش یافته و تحمیل یک میلیون تومان به ازای ساخت هر متر مربع منجر افزایش فشار به مصرف کننده های واقعی شده است.

از طرف دیگر سازمان نظام مهندسی هزینه ها را جلوتر دریافت می کند و مهندسان ناظران را با یک سیکل بسته خودش انتخاب می کند، در حالی که نظارت چندانی بر پروژه هم ندارند.

پورحاجت با تاکید بر اینکه امروز کارخانه مصالح ساختمانی به دنبال عرضه در بازار آزاد هستند از طرف دیگر تقاضای دریافت برق، و ... یارانه ای دارند، تصریح کرد: برای تعیین قیمت تمام شده مصالح ساختمانی کارخانه ها به دنبال محاسبه هزینه ها با نرخ آزاد هستند و همین مساله باعث بروز مشکلاتی در ساخت مسکن شده در حالی انرژی یارانه ای دریافت می کنند.

او افزود: صنعت ساختمان بعد از صنعت نفت بزرگترین صنعت کشور است و باید در این زمینه مشکلات بررسی شود و ضعف های مدیریتی از بین برود و بخش از این مشکل ناشی از تعدد ماموریت وزارت راه و شهرسازی است.

کلید واژه

ارسال نظر


برای نظر دادن باید ابتدا عضو سامانه شوید



دیدگاه کاربران

0نظر