مجلس به کمک بازار مسکن آمد

کاهش قیمت مسکن در ماه اخیر نشان دهنده این است که مجلس در این مدت کم فعالیت توانسته با تصویب قانون مالیات بر خانه‌های خالی و قطع دست سوداگران تاحدوی ترمز قیمت‌ها را بکشد.

بر اساس گزارش بانک مرکزی متوسط قیمت مسکن پایتخت در فروردین ماه سال ۱۴۰۰ به متری ۲۹ میلیون و ۳۲۲ هزار تومان رسید این در حالی است که میانگین قیمت مسکن در اسفند ماه سال گذشته به ۳۰ میلیون و ۲۷۴ هزار تومان رسیده بود. این کاهش قیمت و افزایش چشمگیر معاملات نسبت به ماه گذشته در شرایط اتفاق می‌افتد  که اجرای فرآیند خوداظهاری برای تکمیل اطلاعات سامانه ملی املاک و اسکان آغاز شده و به زودی مالیات از واحدهای مسکونی احتکار شده، اخذ می‌شود.

کاهش قیمت مسکن نشان دهنده این است که مجلس در این مدت کم فعالیت توانسته با تصویب قانون مالیات بر خانه‌های خالی و قطع دست سوداگران تاحدوی ترمز قیمت‌ها را بکشد، حتی وزیر راه و شهرسازی و مسئولان این وزارتخانه نیز به کاهش قیمت مسکن متاثر از اجرای قانون مذکور، اذعان کردند از طرفی این امیدواری وجود دارد با اجرای قوانین مجلس در حوزه مسکن مانند جهش تولید و تامین مسکن در آینده نیز شاهد عرضه بیشتر خانه به بازار باشیم که بدیهی است انجام این مهم در تعدیل قیمت ها نقش مهمی دارد.

قانون مالیات بر خانه های خالی موجب واقعی شدن قیمت مسکن می‌شود

در همین رابطه محمدرضا رضائی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس می‌گوید: افزایش سرسام آور قیمت مسکن در سال‌های اخیر که عمده آن ناشی از ترک فعل دولت در ساخت خانه بود، فشار زیادی به مردم به ویژه اقشار آسیب پذیر و کم درآمد جامعه تحمیل کرد. از این رو یکی از دغدغه‌های اصلی مجلس یازدهم به ویژه کمیسیون عمران، ساماندهی بازار مسکن بود که با تدوین و تصویب قوانینی چون "مالیات بر خانه های خالی" و "جهش تولید و تامین مسکن"، این موضوع را پیگیری کرد.

عرضه واحد های خالی موجب برقراری تعادل در بازار و کاهش قیمت مسکن می‌شود

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، در ادامه توضیح می‌دهد  که در حال حاضر حدودا بیش از یک میلیون واحد خالی شناسایی و راستیآزمایی شده و برای اجرای قانون و اخذ مالیات به سازمان امور مالیاتی معرفی شده است، عرضه این تعداد واحد مسکونی موجب برقراری تعادل در بازار و سپس کاهش قیمت مسکن می‌شود کما اینکه به اذعان وزیر راه و شهرسازی تکانه‌های اجرای این قانون نیز موجب کاهش ۲۵ درصدی قیمت مسکن شده است از طرفی آمار بانک مرکزی نیز نشان دهنده کاهش ۳.۱ درصدی قیمت خانه‌های تهران در فروردین ماه ۱۴۰۰ نسبت به اسفند ۹۹ است.

مالیات بر خانه های خالی دست دلالان و سوداگران بازار مسکن را قطع می‌کند

وی همچنین با تاکید بر اینکه مالیات بر خانه های خالی دست دلالان و سوداگران بازار مسکن را قطع می‌کند، تصریح کرد: متاسفانه سودجویان تعداد زیادی واحد خالی با هدف سفته بازی، احتکار کردند که با اجرای قانون مالیات بر خانه های خالی این احتکار شکسته شده و عرضه آن ها برای اجاره و خرید موجب کاهش قیمت مسکن می‌شود.

نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی در ادامه صحبت‌های خود اضافه کرد: طرح جهش تولید و تامین مسکن نیز موجب عرضه سالانه یک میلیون واحد مسکونی می‌شود که تحقق آن در بلند مدت تاثیر بسیار خوبی بر رونق بازار و واقعی شدن قیمت خانه خواهد داشت. در حال حاضر بخش زیادی از قیمت خانه‌ها کاذب بوده که با اجرای صحیح قوانین مجلس و بهبود وضعیت اقتصادی کشور به نرخ واقعی خود نزدیک تر خواهد شد.

آغاز تاثیرات تقنینی مجلس در حوزه مسکن؛قانون مالیات بر خانه های خالی، مسکن را ارزان کرد

رحیم زارع سخنگوی کمیسیون ویژه حمایت و جهش تولید و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی مجلس شورای اسلامی نیز به تاثیر  اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی بر نرخ مسکن، اشاره کرد و گفت: هرچند براساس تجربه سال‌های گذشته با نزدیک شدن به خرداد ماه قیمت مسکن تحت تاثیر تورم سالانه قرار گرفته و افزایش می‌یافت اما طبق گزارش‌های رسیده و اظهارات مسئولان وزارت راه و شهرسازی، اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی موجب کاهشی شدن بهای مسکن شده است.

پیش بینی تداوم کاهش قیمت مسکن در ماه‌های آینده

نماینده مردم آباده، بوانات، خرم بید و سرچهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود که اجرای این قانون، تأثیر بیشتری در بازار مسکن در ماه‌های آینده در پی داشته باشد، افزود: از سال ۹۷ تا ماه‌های پایانی سال گذشته و پیش از اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی، بازار مسکن کشور شاهد جهش قیمتی شدیدی بود و این موضوع موجب فشار به خانواده‌های متقاضی مسکن شد.

وی اضافه کرد: از آنجا که رفع این شوک قیمتی در بازار مسکن نیازمند اتخاذ و اجرایی شدن دو سیاست از جمله ساماندهی تقاضای بازار مسکن به منظور مهار تقاضای سوداگری و افزایش عرضه خانه به بازار بود، طرحهای مالیات بر خانه‌های خالی و مالیات بر عایدی سرمایه و جهش تولید مسکن در دستورکار نمایندگان قرار گرفت.

وداع با حباب قیمت مسکن پس از اجرای قانون مالیات بر خانه های خالی

رحمت اله فیروزی پوربادی عضو کمیسیون عمران مجلس نیز معتقد است عملیاتی شدن قانون مالیات بر خانه های خالی با خارج کردن تعداد انبوهی از واحد های مسکونی خالی از ید دلالان و سوداگران ملکی و عرضه آنها به بازار خرید و اجاره، حباب کاذب قیمت مسکن را ترکانده و موجب ریزش قیمت‌ها می‌شود.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اگر دولت بتواند قوانین تصویب شده مجلس اعم از قانون مالیات بر  خانه های خالی و جهش تولید و تامین مسکن را به خوبی اجرا کند، عرضه خانه به بازار اجاره و معاملات را افزایش می دهد و به واسطه آن قیمت ها نیز کاهش خواهد یافت. از طرفی برای تداوم روند نزولی قیمت‌ها، دولت باید ضمن اجرای صحیح قوانین مذکور، نظارت بیشتری بر بازار مصالح ساختمانی داشته

نماینده مردم اردبیل، نمین، نیر و سرعین در مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: از طرفی در لایحه بودجه ۱۴۰۰، تسهیلات قابل توجهی برای ساخت و ساز مسکن پیش بینی شده که موجب رونق تولید و افزایش عرضه مسکن شده که در نهایت منجر به کاهش نرخ خانه می‌شود، ضمن اینکه در شورای پول و اعتبار نیز تصمیماتی مبنی بر افزایش تسهیلات خرید خانه گرفته شده که این امر نیز به رونق بازار ملک کمک خواهد کرد.

عبدالجلال ایری  عضو کمیسیون عمران مجلس نیز با بیان اینکه تصویب دو قانون" مالیات بر خانه های خالی" و "جهش تولید و تامین مسکن" تاثیر بسیاری بر کاهش قیمت مسکن خواهد داشت، گفت: هرکدام از قوانین مذکور، تاثیر خودشان را در بازار مسکن خواهند داشت البته اجرای قانون مالیات بر خانه های خالی با توجه به اینکه به زودی عملیاتی می‌شود اثر خودش را به ویژه در شهرهای بزرگی مانند تهران در کوتاه مدت نشان داده است، طرح جهش تولید مسکن نیز که موجب ساخت و عرضه سالانه حداقل یک میلیون واحد مسکونی می‌شود،‌ تاثیر بلند مدت در بازار ملک خواهد داشت

کلید واژه

ارسال نظر


برای نظر دادن باید ابتدا عضو سامانه شوید



دیدگاه کاربران

0نظر