افزایش چشمگیر معاملات مسکن در تهران

در این ماه متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۳۰ میلیون و ۲۷۰ هزار تومان بود که نسبت به ماه قبل ۶.۶ درصد افزایش نشان می‌دهد.

اندک اندک مشتریان مسکن رسیدند

کاهش چشمگیر معاملات مسکن از آبان ماه آغاز شد در این ماه بر اساس آمار ارائه شده از سوی بانک مرکزی میزان خرید و فروش ملک افت ۴۸.۴ درصدی داشت.این روند در آذرماه نیز ادامه پیدا کرد و اگر در آبان ماه تنها ۴ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی خرید و فروش شده بود در آخرین ماه پاییز تنها ۲ هزار ۵۵۵ معامله مسکن ثبت شد اما این روند در دی ماه ادامه پیدا نکرد و بازار زمستانی مسکن کمی گرم شد.

تعداد معاملات آپارتمان های مسکونی شهر تهران به ۳۵۰۰ واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل۳۷.۶ درصد افزایش داشت، روند رشد معاملات در دومین ماه زمستان هم ادامه پیدا کرد و رشد ۱۱.۴ درصدی داشت. اما همچنان میزان معاملات به ماه سقوط معاملات مسکن ( آبان) نزدیک نشده بود.

در اسفند ماه برخی از خریدارانی که منتظر کاهش قیمت ها و رسیدن به کف قیمتی بودند با ادامه افزایش های اندک قیمتی ، برای خرید تصمیم قطعی گرفته و زمستان ۹۹ با رشد ۶.۶ درصدی مسکن به پایان رسید در این ماه بیش از ۵ هزار و ۳۰۰ معامله مسکن به ثبت رسیده است.

مشتری های کدام مناطق به تصمیم خرید رسیدند

در اسفند ماه منطقه ۲۲ با رشد ۷۰.۳۷ درصدی بیشترین رشد معاملات مسکن را به نام خود ثبت کرد در این منطقه ۹۲ معامله مسکن به طور رسمی ثبت شده است. پس از آن منطقه ۱۶ با رشد ۶۳.۳۳درصدی در جایگاه دوم قرار گرفت ، ۹۸ معامله مسکن در این منطقه ثبت شده است. منطقه ۲۱ هم با رشد ۵۵.۹۳ درصدی رتبه سوم را کسب کرد. در این منطقه هم ۹۸ خرید وفروش مسکن انجام شده است.

بر اساس گزارش بانک مرکزی مناطق ۵ ، ۴،۱۰ در کنار مناطق ۱۵،۱ ،۱۱،۸،۲،۱۴ و ۷ ده منطقه ای بودند که بیشترین رشد معامله را تجربه کردند. بررسی پراکندگی مناطقی که رشد معاملات داشتند نشان می دهد مناطق شمالی، جنوبی، مرکزی و شرقی تهران همه سهمی از افزایش معاملات مسکن داشته اند.

این مناطق باز هم بی مشتری ماندند

درحالی که به نظرمی رسد خریداران مصمم باعث رشد معاملات مسکن شده اند ،برخی از مناطق همچنان با ریزش معامله مواجه هستند. منطقه ۱۹ با ثبت ۲۳ معامله مسکن و با ریزش ۳۰.۳۰ درصدی بیشتر کاهش مشتری را تجربه کرده است.دراین منطقه ۲۳ معامله به ثبت رسیده است.

منطقه ۱۸ با رشد منفی ۵.۷۴ درصدی و ثبت ۱۱۵ معامله در رتبه دوم و منطقه ۹ با کاهش ۳ درصدی و ثبت ۹۷ معامله در رتبه سوم ریزش معاملات قرار گرفته اند. به جز این سه منطقه سایر مناطق شاهد رشد خریدار بودند.

منطقه ۱۷ زیر رشد میانگین معاملات رشد خریدار داشته و بارشد ۳.۵۱ درصد و ثبت ۱۱۸ معامله مسکن نسبت به سایر مناطق رشد کم تری داشتند.

اما سایر مناطق بیش از ۶.۶ درصد رشد مشتری داشته اد، منطقه ۱۴ (۷.۱۴)منطقه ۱۲ (۱۲.۵۰)، منطقه ۲۰(۱۴.۲۹) ، منطقه ۱۳ (۲۰.۵۱)، منطقه ۱۵ (۲۶.۵۰)،منطقه ۶(۲۸.۳۸)،منطقه ۱۰(۳۸.۶۴)،منطقه ۴(۴۱.۹۶) ،منطقه ۲ (۴۲.۳۳)،منطقه ۱۱ (۴۲.۷۷) ،منطقه ۵(۴۶.۸۷)،منطقه ۷(۴۹.۰۷)،منطقه ۸(۵۰.۷۲ ) ، منطقه ۳ (۵۱.۴۳)و منطقه یک با ۵۳. ۴۸ درصد به ترتیب بیشترین رشد معاملات را داشتند.

کلید واژه

ارسال نظر


برای نظر دادن باید ابتدا عضو سامانه شوید



دیدگاه کاربران

0نظر