رشد پرشتاب قیمت سکه و دلار / بورس در دومین ماه پیاپی افت کرد

به گزارش تجارت‌نیوز، بررسی عملکرد بازارها در شهریور ماه نشان می‌دهد بورس در دومین ماه پیاپی دچار افت شده اما در مقابل بر سرعت رشد بازار طلا و ارز افزوده شده به طوری که سکه در صدر جدول بازدهی هفتگی قرار گرفته است.

سکه

براساس داده‌های شبکه اطلاع‌رسانی طلا، سکه و ارز قیمت سکه در شهریور ماه حدود 22 درصد رشد کرده است.

هر عدد سکه طرح جدید در ماه آخر تابستان دو میلیون و 360 هزار تومان گران شده است که بیشترین میزان افزایش قیمت نسبت به دیگر بازارهای مالی است.

در حالی که خریداران در در پایان مرداد ماه برای خرید یک سکه امامی 10 میلیون و 780 هزار تومان هزینه می‌کردند، در پایان شهریور ماه با رشد 21.9 درصدی باید مبلغ 13 میلیون و 140 هزار تومان را به‌ازای هر سکه بپردازند.

دلار

پس از سکه بیشترین رشد قیمت با 18.6 درصد در بازار ارز رخ داده است.

طبق نرخ‌های اعلامی صرافی ملی، دلار 4200 تومان در طی یک ماه گران شده و از نرخ 22 هزار و 500 تومان به نرخ 26 هزار و 700 تومان رسیده است.

قیمت دلار در شهریور ماه تا سطح 27 هزار و 300 تومان نیز پیش رفت.

طلا

هر گرم طلای 18 عیار نیز در این ماه رشد قیمت 173 هزار تومانی را تجربه کرده است که از بازدهی 16.4 درصدی در این بازار حکایت دارد.

قیمت طلا در پایان مرداد یک میلیون و 52 هزار تومان بود که با رشد قیمت در شهریور ماه به نرخ یک میلیون و 225 هزار تومان رسیده و بالاترین نرخ ثبت شده معامله طلا نیز یک میلیون و 248 هزار تومان مربوط به روز 30 شهریور است.

بورس

روند نزولی بورس که از 19 مرداد آغاز شده در شهریور ماه نیز ادامه یافت و شاخص کل 162 هزار واحد افت را تجربه کرد.

داده‌های اقتباس شده از سازمان بورس و اوراق بهادار نشان می‌دهد که شاخص کل بازار سرمایه 9.2 درصد افت کرده، این بازار در مرداد ماه نیز افت 8.2 درصدی را متحمل شد.

شاخص کل که در پایان مرداد ماه روی سطح یک میلیون و 757 هزار واحدی ایستاد در طول آخرین ماه تابستان دو کانال افت کرد در پایان معاملات روز 31 شهریور ماه با قرار گرفتن روی سطح یک میلیون و 595 هزار واحدی به کار خود پایان داد.

مسکن

آنطور که مرکز آمار ایران گزارش داده، تورم مسکن کل کشور در شهریور ماه نسبت به مرداد ماه 2.7 درصد رشد کرده، همچنین تورم نقطه‌ای و سالانه به ترتیب 29.6 درصد و 24.1 درصد برآورد شده است.

در خصوص مناطق روستایی و شهری نیز ساکنین روستاها افزایش قیمت بیشتری را نسبت به ساکنین شهرها تجربه می‌کنند، در حالی که روستانشینان در شهریور ماه امسال نسبت به ماه قبل تورم 3.2 درصدی را متحمل شده‌اند اما شهری‌ها این تورم را با نرخ 2.6 درصدی تجربه کرده‌اند.

کالاهای بادوام

همچنین در آماری که مرکز آمار ایران از تغییر قیمت کالاهای مصرفی در شهریور ماه منتشر کرده، تورم ماهانه کالاهای بادوام که شامل حمل‌ونقل و لوازم خانگی می‌شود 11.6 درصد برآورد شده است، یعنی خانوراهای ایرانی این قبیل کالاها را در شهریور ماه نسبت به مرداد ماه 11.6 درصد گران‌تر خریداری کرده‌اند.

همچنین این گروه از کالاهای مصرفی تورم نقطه‌ای 92.2 درصدی و تورم 12 ماهه 45.6 درصدی را متحمل شده‌اند.

کلید واژه

ارسال نظر


برای نظر دادن باید ابتدا عضو سامانه شوید



دیدگاه کاربران

0نظر