مسکن و صنعت از دید مدیران

حال و روز دو بخش صنعت و ساختمان از لنز مدیران در میانه زمستان ارزیابی شد. از این لنز، در بهمن‌ماه اوضاع صنعت بهبود یافته و از وضعیت رکودی فاصله گرفته است. اما به دلیل اثرگذاری کرونا بر کسب‌وکارها، انتظارات تولید در اسفند کاهش یافته است. نظرسنجی از مدیران فروش شرکت‌های ساختمانی نیز نشان می‌دهد اگرچه رشد معاملات دی و بهمن، موجب امیدواری سازنده‌ها به فروش واحدهای مسکونی شد؛ اما ادامه رشد قیمت مسکن، آنها را به آینده بازار بدبین کرده است.

 

انتظارات فعالان ساختمانی نسبت به وضعیت آتی بازار ساخت وساز منفی شد.نتایج پنجمین نظرسنجی انجام شده توسط اتاق تعاون ایران از مدیران فروش ۱۰۰ شرکت ساختمانی، درباره ۱۰ شاخص کلیدی مرتبط با ساخت‌و‌سازهای مسکونی و فروش واحدهای تازه‌ساز نشان می‌دهد: احیای خوش بینی فعالان ساختمانی در ابتدای زمستان، چندان تاب نیاورد و انتظارات سازندگان و شرکت‌های ساختمانی در نیمه زمستان مجددا در کانال «نگرانی نسبت به آینده» قرار گرفته است. به این ترتیب اگرچه رشد معاملات در دی و بهمن‌ماه امسال، امیدواری سازنده‌ها را به فروش واحدهای مسکونی تکمیل شده در شرایط حاکمیت رکود بر بازار مسکن مساعد کرده بود اما همزمان جهش قیمت مسکن و احیا نشدن قدرت خرید سمت تقاضا، سبب شد تا مجددا فعالان ساختمانی نسبت به آینده بازار احساس نگرانی کنند. به گزارش «دنیای اقتصاد»، گزارش تهیه و منتشر شده از سوی اتاق تعاون ایران، وضعیت متغیرهای بازار ملک و ساختمان را در بهمن ماه امسال نسبت به دی (تغییرات ماهانه) مورد سوال قرار داده و در عین حال دیدگاه فعالان ساختمانی به ماه‌های آتی بازار را به‌عنوان علامتی از «جهت انتظارات» تشریح کرده است.نتایج این تحقیق نشان می‌دهد انتظارات فعالان ساختمانی نسبت به آینده بازار ساخت‌وساز پس از یک وقفه یک ماهه، مجددا در وضعیت منفی قرار گرفته است.۱۰ پارامتر اصلی مورد پرسش از فعالان ساختمانی شامل «سرعت اجرای پروژه‌ها»، «هزینه خرید مصالح ساختمانی»، «فروش»، «قیمت تمام‌شده ساخت»، «حجم فعالیت و سفارش کار»، «موجودی واحدهای آماده فروش»، «موجودی اولیه مصالح برای تکمیل پروژه‌های در نوبت تکمیل»، «میزان فعالیت‌های انجام شده (پروژه‌های در نوبت عرضه و ناتمام)»، «انتظارات نسبت به آینده» و «شامخ کل بخش ساختمان» است.شاخص «شامخ» - شاخص مدیران خرید- در بازه عددی صفر تا ۱۰۰ براساس پاسخ مدیران ساختمانی به سه گزینه «بهترشدن»، «عدم تغییر» و «بدترشدن» وضعیت و درصد پاسخ‌ها در هر گزینه، محاسبه می‌شود. شاخص بیش از ۵۰ به معنی افزایش متغیرها و کمتر از ۵۰ به معنی کاهش متغیرها در بهمن‌ماه نسبت به دی‌ماه است.

نظرسنجی پیشین انجام شده از سوی این مجموعه که در اوایل بهمن‌ماه جمع‌آوری و نتایج آن منتشر شده بود، نشان داد که فعالان ساختمانی انتظار دارند در ماه‌های آینده با سختی کمتری نسبت به قبل فعالیت‌های ساخت‌وساز را ادامه دهند و همین موضوع سطح امیدواری آنها را درباره آینده بازار ساخت وساز افزایش داده بود اما آن‌طور که نتایج نظرسنجی جدید انجام شده در اوایل اسفند نشان می‌دهد: چشم‌انداز قابل تصور برای این گروه از فعالان ساختمانی نسبت به وضعیت بازار در ماه‌های آتی مجددا منفی شده است.

«ابراز نگرانی و بازگشت ناامیدی به انتظارات» فعالان ساختمانی در قالب شاخص « انتظارات در ارتباط با فعالیت‌های شرکت در ماه آینده» منعکس شده است. این شاخص در نیمه زمستان روی عدد ۴۱/ ۳۹ قرار گرفته است. در این گزارش ثبت اعداد زیر ۵۰ به معنی انتظارات منفی نسبت به ماه آینده است. بررسی این شاخص طی سه ماه گذشته نمایانگر طی شدن یک روند سینوسی است. به‌طوری‌که در آذرماه این شاخص روی عدد ۵/ ۴۴ قرار داشت که بیانگر انتظارات منفی سازنده‌ها بود. اما در ابتدای زمستان، این شاخص به سطح بیش از ۵۰ رسید و به نوعی پایان بدبینی سازندگان نسبت به ادامه ساخت وسازها در پایان سال را نشان می‌دهد. اما این امیدواری چندان پایدار نبود و در نتایج نظرسنجی درخصوص این شاخص از شامخ کل در نیمه زمستان، حاکی از آن است که مجددا انتظارات از آینده بازار در مسیر منفی قرار دارد.

بررسی‌ها درخصوص چرایی منفی شدن انتظارات کوتاه مدت فعالان ساختمانی از آینده بازار، سه علت را نشان می‌دهد.علت نخست، به شیوع و اوج‌گیری ویروس کرونا در کشور بازمی‌گردد. این ویروس همزمان با آغاز ماه پایانی سال جاری گسترس و پس از آن اوج پیدا کرد. تحت تاثیر قرار گرفتن شرایط عمومی کشور از گسترش این ویروس سبب شد تا بخش عمده‌ای از سازندگان و فعالان ساختمانی به این نتیجه برسند که در یک ماه آتی وضعیت ساخت وساز و تولید آپارتمان‌های مسکونی و همچنین فروش در بازار تحت تاثیر شیوع این ویروس آسیب خواهد دید و در نتیجه رکود بیشتری بر بازار حاکم خواهد شد.اما دومین علت بازگشت انتظارات منفی به آینده یک ماهه فعالیت‌های ساختمانی که به نظر می‌رسد مهم‌ترین علت در میان دلایل سه‌گانه از سوی شرکت‌های ساختمانی است؛ «رشد قابل توجه متوسط قیمت مسکن در بهمن‌ماه» است.از دیدگاه سازندگان و فعالان ساختمانی، ادامه جهش قیمت مسکن، در شرایطی که قدرت خرید سمت تقاضا احیا نشده است؛ منجر به ایجاد رکود در بخش فروش آپارتمان‌های تکمیل شده و در ادامه ایجاد رخوت در آغاز پروژه‌های ساخت وساز جدید می‌شود.

کلید واژه

ارسال نظر


برای نظر دادن باید ابتدا عضو سامانه شوید



دیدگاه کاربران

0نظر