خانه خالی؛ مشکل همیشگی بازار مسکن

 وحید عزیزی کارشناس اقتصادی درخصوص نظام اجاره داری حرفه‌ای اظهار کرد: احتمال رخ دادن نظام اجاره داری حرفه‌ای در کشور ما بسیار کم است به علت آن که این امر نیازمند سیاستگذاری و تنظیم گری مالیاتی و نیز داشتن زیر ساخت‌های اطلاعاتی است.

این کارشناس مطرح کرد: اجاره داری حرفه‌ای پیش نیازش در ایران این است که به طور مثال بحث خالی بودن مسکن را از بین ببریم و تا زمانی که مالیات برعایدی سرمایه و خانه‌های خالی اجرایی نشود، اتفاق مثبتی رخ نخواهد داد.

او افزود: اول باید آن میزان سودی که مالکان از افزایش قیمت مسکن به‌دست می‌اورند را ازطریق ابزار‌های مالیاتی کاهش دهیم. اگر این امر درست انجام شود دیگر نیازی نیست که افراد به سمت موسسات اجاره داری روند بلکه افراد عادی جامعه خود به سمت اجاره داری بلند مدت می‌روند.دولت برای بحث اجاره باید تمهیداتی را در خصوص کمک به دهک‌های متوسط و فقیر جامعه در سال آینده در نظر بگیرد.

عزیزی تصریح کرد: مشکل مهم اجاره در ایران این است که کوتاه مدت و مقطعی است در حالی در کشور‌های دیگر این گونه نیست؛ بلکه شرکت هایی وجود دارد که متولی ساخت یک محله می‌شوند و آن را به مردم اجاره می‌دهند و یا بین مالکان و مستاجران موجود واسطه می‌شوند.

این کارشناس در پایان گفت: متاسفانه دولت فعلی نتوانست در حوزه مسکن نتوانسته موفقیت خاصی را به‌دست آوردند.

کلید واژه

ارسال نظر


برای نظر دادن باید ابتدا عضو سامانه شوید



دیدگاه کاربران

0نظر