گسترش محدوده‌ شهری با هدف کاهش نرخ مسکن

علی لاریجانی در حاشیه ادای احترام به شهدای دامغان در جمع خبرنگاران با اشاره به فشارهای ناشی از تحریم‌های اقتصادی اظهار کرد: بخش مهمی از فشارهای اقتصادی فعلی به هزینه بالای مسکن بر می‌گردد. تمهیداتی در این ارتباط هم در شهرهای کوچک و متوسط و هم در شهرهای بزرگ و روستاها اندیشیده شده است؛ در حوزه مسکن روستایی ماموریتی به بنیاد مسکن داده شده و در شهرهای کوچک و متوسط نیز ماموریت اجرای این طرح به وزارتخانه‌های کشور و راه و شهرسازی داده شده است.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی برای افزایش محدوده‌های شهری خاطرنشان کرد: البته افزایش محدوده‌های شهری مختص به شهرهای کوچک و متوسط است و در کلانشهرهایی مثل تهران تمهیدات دیگری اندیشیده شده است؛ چرا که در شهرهای بزرگ به دنبال افزایش حریم شهرها نیستیم.

وی با بیان این‌که «در شهرهای بزرگ بیشتر به انبوه‌سازی توجه خواهد شد»، ادامه داد: بخش مهمی از فشاری که امروزه مردم و خصوصا اقشار کم‌درآمد وارد می‌شود به نرخ بالای مسکن باز می‌گردد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که «کشور در شرایط حساسی قرار دارد»، گفت: متاسفانه به دلیل برهم زدن توافق هسته‌ای و قلدری برخی کشورها فشار زیادی به کشور و خصوصا در زمینه‌ی فروش نفت و واردات و صادرات وارد شده است.

وی با بیان این‌که «به دستور رهبر معظم انقلاب، ستادی با هدف مقابله با تحریم‌ها تشکیل شد»، گفت: این ستاد می‌کوشد که با بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های قانونی با اخذ تصمیمات فوری و به موقع اثرات ناشی از تحریم‌ها را کاهش دهد.

وی با بیان این‌که «تحریم‌ها در ابتدا تکانه‌هایی در اقتصاد کشور ایجاد کرد»، ادامه داد: این ستاد با اخذ و ابلاغ تصمیمات ۱۰ گانه به مقابله با تحریم‌های ظالمانه پرداخت.

لاریجانی با بیان این‌که «مجموعه تصمیمات این ستاد در بازگشت آرامش به بازار ارز نقش مهمی داشت»، افزود: البته دشمنان شیطنت‌های دیگری هم داشتند و جمهوری اسلامی ایران نیز متناسب با اقدامات آنها گام‌های دیگری برداشت.

وی به نشست اخیر مجلس در خصوص هدفمندی یارانه‌ها اشاره و اظهار کرد: درحال‌حاضر یک عدم تعادل جدی در ارتباط با یارانه‌ها وجود دارد به گونه‌ای که طبقات بالا به نسبت طبقات پایین استفاده بیشتری از یارانه‌ها می‌برند.

وی با بیان این‌که «به دنبال این هستیم که طبقات پایین‌تر بهره بیشتری از یارانه‌ها ببرند»، گفت: مجلس شورای اسلامی به دنبال این است که یارانه‌ها که حجم بسیار بالایی نیز دارند به سامان بهتری برسند و بخشی از این مهم قرار است ظرف دو سه ماه آینده اجرایی و بخش مهم‌تر آن در قالب قانون بودجه که ظرف یک ماه آینده به مجلس شورای اسلامی ارائه می‌شود اجرایی خواهد شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که «از نظر مواد غذایی هیچ گونه مشکلی در کشور وجود ندارد»، گفت: خوشبختانه به دلیل بارندگی‌های خوبی که داشتیم از نظر کشاورزی و مواد غذایی هیچ گونه کمبودی در کشور وجود ندارد ضمن اینکه اتکای کشور به واردات در این حوزه بسیار کاهش یافته است.

وی از تلاش برای کاهش نیاز کشور به واردات دانه‌های روغنی خبر داد و افزود: در زمینه دانه‌های روغنی به اندازه کافی واردات انجام شده است. البته تلاش می‌شود نیاز کشور به واردات این بخش نیز به کمترین میزان خود برسد.

لاریجانی به وضعیت صنعت در کشور نیز پرداخت و گفت: علیرغم تحریم‌ها در بخش‌هایی از صنعت شاهد رشد بودیم. البته در برخی واحدها نیز مشکلاتی داریم که با تأمین سرمایه در گردش و فعال‌سازی ستاد رفع موانع تولید در استان‌ها به دنبال رفع این مشکلات هستیم.

وی با اشاره به نیازهای کشور در حوزه دارو و درمان خاطرنشان کرد: برخی از پزشکان، داروخانه‌ها و بیمارستان‌ها و مراکز درمانی به دلیل عدم پرداخت به موقع حق بیمه با مشکلاتی روبه‌رو بودند که با تأمین اعتباری این مشکل نیز حل شده است. البته یک عقب‌افتادگی از قبل در زمینه پرداخت حق بیمه وجود دارد که سازمان‌های بیمه‌گر و از جمله تأمین اجتماعی، بیمه سلامت و دیگر بیمه‌ها وعده دادند که این عقب‌افتادگی را نیز جبران کنند.

لاریجانی با بیان این‌که «شرایط تحریمی شرایط سختی است»، افزود: با وجود تحریم‌های ظالمانه همه مسئولان نظام در تلاش‌اند که با رفع مشکلات به بهبود شرایط اقتصادی و معیشتی مردم کمک کنند.

کلید واژه

ارسال نظر


برای نظر دادن باید ابتدا عضو سامانه شوید



دیدگاه کاربران

0نظر