مشکل مالی تعاونی‌های مسکن حل شد

محمد کبیری اظهار کرد: تعاونی‌های مسکن همواره با مشکل نبود نظارت اعضا بر آنها و عدم تامین مالی منظم پروژه روبه رو بودند. خوشبختانه با سامانه‌ای که طراحی کردیم این مشکل مرتفع شده و امکان نظارت اعضا بر تعاونی‌های مسکن و ضمانت تامین مالی منظم پروژه‌ها به وجود آمده است.

وی افزود: در قالب تفاهمنامه‌ای که با بانک توسعه تعاون منعقد کردیم در صورتی که اعضای تعاونی مسکن نتوانند آورده خود را تکمیل یا سهمشان را پرداخت کنند بانک وارد عمل شده و این مبلغ را می‌پردازد با این کار پروژه متوقف یا طولانی نمی‌شود و این مبلغ در قالب تسهیلات از اعضا گرفته می‌شود و متقاضی پولش را به بانک می‌پردازد. درواقع بانک تامین مالی پیمانکار را برعهده می‌گیرد تا پروژه با سرعت پیش برود.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه با تاکید بر حمایت از استارت آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه تعاون، گفت: وزارت تعاون از استارت‌آپ‌هایی که در قالب تعاون توسط دانشجویان تشکیل شود به طور ویژه حمایت می‌کند. یکی از برنامه‌های ما برای حمایت از استارت آپ‌های دانش‌بنیان، تامین مالی خرد سرمایه‌گذاران استارت آپی است که در قالب این طرح اصل سرمایه سرمایه‌گذاران توسط صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری بخش تعاون تضمین می‌شود که یک ویژگی مهم برای تامین‌کنندگان مالی محسوب می‌شود.

کبیری تصریح کرد: در قالب این طرح متقاضیان می‌توانند طرح و ایده استارت آپی خود را در سایت صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری بخش تعاون به ثبت برسانند و چنانچه طرحشان مورد تایید صندوق قرار گرفت در معرض دید عموم قرار می‌گیرد و سرمایه‌گذاران می‌توانند به این وسیله در تامین مالی طرح‌های دارای توجیه اقتصادی مشارکت کند.

معاون امور تعاون وزیر کار درعین حال با اشاره به امضای تفاهمنامه همکاری با صندوق نوآوری شکوفایی و بانک توسعه تعاون برای تشکیل مراکز نوآوری و توسعه تعاون گفت: هدف ما این است که اندیشکده‌های بخش تعاون را در این مراکز ایجاد کنیم. این اندیشکده‌ها از کارآفرینان و تعاونگران متشکل شده و در کنار آن تعاونی‌های دانش‌بنیان هم به وجود می‌آیند.

وی میزان تسهیلات پرداختی به تعاونی‌های دانش‌بنیان را در فاز اول ۸۵ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: برای آنکه خط مالی مناسب جهت تجاری‌سازی محصولات تعاونی‌های دانش‌بنیان اختصاص یابد صندوق‌های ریسک پذیر (vc) را راه‌اندازی خواهیم کرد تا تامین مالی مورد نیاز برای توسعه و تجاری‌سازی محصولات و خدمات تعاونی‌های نوآور و دانش‌بنیان و حمایت از طرح‌های خلاقانه فراهم شود.

پیش از این تفاهمنامه سه جانبه میان معاونت امور تعاون وزارت کار، بانک توسعه تعاون و صندوی نوآوری و شکوفایی با هدف ایجاد و توسعه تعاونی‌های دانش‌بنیان و حمایت از تجاری‌سازی محصولات آنها به امضا رسیده بود.

کلید واژه

ارسال نظر


برای نظر دادن باید ابتدا عضو سامانه شوید



دیدگاه کاربران

0نظر