دست نگه دارید؛ منتظر کاهش قیمت مسکن و اجاره خانه‌ها باشید/ چه زمانی برای خرید خانه مناسب است؟

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ در شهریورماه سال جاری، ۲ هزار و ۸۵۵ فقره معامله مسکن در تهران به ثبت رسید که بی‌سابقه‌ترین تعداد معاملات واحدهای مسکونی در یک دهه اخیر به لحاظ کاهش شدید تعداد معاملات، محسوب می‌شود.

گران‌ترین منطقه تهران مانند ماه‌های گذشته در شهریورماه امسال، منطقه یک پایتخت با متری ۲۴ میلیون و ۸۱۰ هزار و ۴۰۰ تومان بود که تقریبا معادل متوسط قیمت مسکن در فروردین ماه امسال به حساب می‌آید. از سوی دیگر، در رتبه دوم نیز منطقه ۳ با میانگین هر متر ۲۲ میلیون و ۶۷۳ هزار و ۶۰۰ تومان قرار گرفته است.

ارزان‌ترین منطقه تهران در شهریورماه امسال، منطقه ۱۸ با متوسط هر متر مربع ۵ میلیون و ۶۶۳ هزار و ۸۰۰ تومان بود که در رتبه دوم، منطقه ۱۹ با میانگین هر متر ۵ میلیون و ۸۰۳ هزار و ۶۰۰ تومان ایستاده است.

موارد گفته شده، آماری از معاملات مسکن است که در آخرین روز از 6 ماهه نخست سال جاری از سوی دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی منتشر شد. اما در خصوص 6 ماهه دوم سال جاری با مهدی سلطان محمدی، کارشناس ارشد بازار مسکن، به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه می خوانید.

پیش بینی بازار مسکن در 6 ماهه دوم سال جاری 

مهدی سلطان محمدی، کارشناس ارشد بازار مسکن، در پاسخ به این سوال که پیش بینی شما از وضعیت قیمت مسکن در 6 ماهه دوم سال جاری چیست، گفت: از دوره رونق وارد دوره رکود می شویم. این موضوعی است که باید بپذیریم، چراکه شاخصه‌های شدید و افزایشی که در سال 96 و 97 داشتیم و تا 3 ماه نخست سال 98 نیز ادامه داشت، رشد آن از تیرماه متوقف شد و در مرداد و شهریور نیز رشد منفی، حدودا 2 الی 3 درصدی را تجربه کردیم.

او ادامه داد: این موضوع این پیام را به ما می‌دهد که به احتمال زیاد در حال ورود به چرخه رکودی هستیم. باید توجه داشت اتفاقی که در دوره رکود می‌افتد این است که قیمت‌های حقیقی مسکن کاهش پیدا می‌کند.

کارشناس ارشد بازار مسکن با بیان اینکه قیمت حقیقی به آن معناست که اثر تورم را از قیمت اصلی خارج کنیم، افزود: این اتفاق یعنی بدون در نظر گرفتن تورم، قیمت کالا کاهش پیدا کرده است. درواقع قیمت این کالا نسبت به سایر اقلامی که در بازار وجود دارد به طور نسبی کاهش پیدا کرده است .

سلطان محمودی عنوان کرد: در این رابطه باید دانست قیمت‌ها رشدش از تورم کمتر است، وقتی این اتفاق می‌افتد می‌گوییم که قیمت حقیقی است در حالی که ممکن است قیمت‌ها به طور اسمی افزایش پیدا کرده باشد. یعنی تورم 30 درصد باشد اما قیمت 10 درصد افزایش پیدا کند. در این حالت می‌گوییم قیمت حقیقی حدودا به اندازه 20 درصد کاهش پیدا کرده است. اما در حالت اسمی روند افزایشی را نشان می دهد.

او در ادامه با بیان اینکه به طور خلاصه آنچه که می توانیم برای 6 ماهه دوم سال جاری حدس بزنیم این است که رشد قیمت مسکن کمتر از تورم خواهد بود، توضیح داد: البته باید درنظر داشت که به طور قطعی نمی توان نظر داد که روند مثبت خواهد شد یا منفی ، اما احتمالا اندکی منفی می شود اما ممکن است ثابت بماند البته به اندازه تورم بالا نمی رود.

در حال حاضر فروشِ مسکن رونق بیشتری دارد یا اجاره

سلطان محمودی با تاکید بر اینکه حجم معاملات به شدت پایین آمده است و این موضوع نشان دهنده ورود به دوره رکود است، گفت: درحال حاضر قیمت پیشنهادی فروشندگان به شکلی است که کسی حاضر نیست به آن قیمت بخرد اما چون قیمت ها چسبندگی دارند یک دوره طول می‌کشد و فروشندگان مقاومت خواهند کرد تا اینکه قیمت‌هایشان را تعدیل کنند. در این دوره حجم معاملات پایین می‌آید؛ اتفاقی که هم اکنون نیز شاهد آن هستیم.

این کارشناس مسکن در رابطه با کاهش یا افزایش قیمت اجاره مسکن، افزود: حجم اجاره به  موضوعات گفته شده، ارتباطی ندارد. بلکه بیشتر مساله فصلی تاثیرگذار است و با توجه به اتمام فصل تابستان به احتمال زیاد قیمت‌ها کاهش پیدا می کند. ولی این موضوع ربط چندانی به قیمت مسکن ندارد.

در فروش و اجاره اپلیکیشن ها مطمئن تر هستند یا بنگاه های معاملات ملکی؟

سلطان محمودی در این رابطه گفت: هنگامی که موضوع مسکن وسط می‌آید، با توجه به هزینه سنگینی که روی دست خانواده‌ها گذاشته می‌شود و معمولا خانواده‌ها برای خرید مسکن ثمره دست‌رنج سالیان طولانی زندگی خود را درگیر می‌کنند، طبیعتا نیاز به جست و جوی کامل و دقیقی است که در این رابطه اپلیکیشن‌ها نیز می‌تواند به این جست‌وجو کمک کنند تا دید کامل‌تری به خریدار دهند و امکانات مختلفی که در بازار وجود دارد را در اختیارش قرار دهند. بنابراین فرقی نمی‌کند که از چه طریق اقدام می‌شود چراکه مهم این است که در راستای هدف خود به بهترین نتیجه برسیم.

کلید واژه

ارسال نظر


برای نظر دادن باید ابتدا عضو سامانه شوید



دیدگاه کاربران

0نظر