بازار مسکن آمریکا ضعیف می‌شود

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، ساخت خانه در آمریکا برای سومین ماه پیاپی در جولای کاهش یافت ولی افزایش اعطای مجوز ساخت‌وساز تا بالاترین حد هفت‌ماهه، برای بازار مسکن آمریکا جای امیدواری است.

کاهش نرخ رهن خانه تغییر چندانی در بازار مسکن به‌وجود نیاورده چون کمبود زمین و نیروی کار توانایی سازندگان را برای ساخت خانه‌های کم‌هزینه‌تر محدود کرده است. مسکن و تولید کارخانه‌ای ضعیف‌ترین بخش‌های اقتصاد هستند که احتمال رکود را بالا می‌برند.

کریس راپکی، اقتصاددان ارشد در MUFG در نیویورک گفت: «تقریباً پس از یک سال، کاهش نرخ رهن خانه هیچ کمکی به تقویت ساخت خانه‌های مسکونی نکرده است. ساخت مسکن همچنان بخشی ضعیف در سرمایه‌گذاری در اقتصاد است و رشد تولید ناخالص داخلی را پایین می‌آورد.

وزارت اقتصاد آمریکا اعلام کرد خانه‌سازی 4 درصد به‌صورت فصلی کاهش یافته و به نرخ سالانه 1.191 میلیون واحد در ماه گذشته رسیده است. اقتصاددان‌ها پیش‌بینی کرده بودند نرخ ساخت مسکن در جولای به 1.257 میلیون واحد برسد.

نرخ رهن ثابت 30ساله از اوج 4.94 در نوامبر سال گذشته به 3.60 رسیده است. خانه‌سازان می‌گویند هزینه‌های پایین‌تر وامگیری باعث رونق بازار مسکن نشده چون نرخ رهن خانه به‌خاطر بی‌ثباتی اقتصادی پایین آمده است. کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو برای اولین‌بار از 2008 نشان‌دهنده افزایش خطر برای اقتصاد به‌خاطر جنگ تجاری ترامپ با چین و کندی رشد اقتصادی است.

بازارهای مالی انتظار دارند بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره کوتاه‌مدت را 25 امتیاز دیگر به‌خاطر شرایط سخت تجارت پایین آورد. 

ساخت خانه‌های تک‌واحده که بیشترین سهم بازار مسکن را تشکیل می‌دهد 1.3 درصد بالا رفت و به 876 هزار واحد در جولای رسید که بالاترین حد طی شش ماه گذشته است.

افزایش مجوز ساخت‌وساز 8.4 درصد بالا رفت و به 1.336 میلیون واحد در جولای رسید که بالاترین حد از ژوئن 2017 است. بیشتر کاهش مجوزدهی در بخش خانه‌های تک‌واحده متمرکز شده است.

سرمایه گذاری در بخش مسکن برای ششمین فصل پیاپی کاهش یافته که طولانی‌ترین مدت از رکود بزرگ 2007 تا 2009 است. تخمین می‌زنند رشد بخش مسکن برای سه‌ماهه سوم سال جاری میلادی 1.5 تا 2.5 درصد باشد. اقتصاد با نرخ 2.1 درصد در سه‌ماهه دوم رشد کرد که نسبت به نرخ 3.1 درصد سه‌ماهه اول کندتر شده بود.

آغاز ساخت خانه‌های چندواحده 16.2 درصد کاهش یافت و به نرخ 315 هزار واحد در جولای رسید. مجوز ساخت‌وساز خانه‌های چندواحده 21.8 رشد کرد و ماه گذشته به 498 هزار واحد رسید.

تکمیل واحدهای مسکونی 7.2 درصد در ماه گذشته افزایش یافته به 1.250 واحد رسید. دلالان معاملات ملکی تخمین می‌زنند نرخ آغاز و تکمیل خانه‌های مسکونی باید بین 1.5 تا 1.6 میلیون واحد در ماه باشد تا کسری آن را جبران کند. سهام مسکن در حال ساخت در جولای 0.5 درصد کاهش یافت و به 1.134 میلیون واحد رسید.

کلید واژه

ارسال نظر


برای نظر دادن باید ابتدا عضو سامانه شوید



دیدگاه کاربران

0نظر