کاهش 62 درصدی حجم معاملات مسکن تهران در بهمن

محرک‌های بازار مسکن از ابتدای پاییز 96 روی قیمت و تعداد معاملات مسکن اثر گذاشتند و رونق نسبی را در عرصه خرید و فروش املاک به خصوص در شهرهای بزرگ رقم زدند اما این پایان ماجرا نبود و رونق بازار، پس از چند ماه فروکش کرد!

 

دلایل رشد نسبی قیمت مسکن

به دنبال کاهش نرخ سود بانکی، اعطای وام خانه اولی‌ها، افزایش نرخ ارز و قیمت خودروهای وارداتی، قیمت مسکن از ابتدای پاییز امسال با افزایش مواجه شد که این افزایش قیمت در ماه‌های آذر و دی با افزایش حجم معاملات همراه بود. برخی از مالکان با شروع رونق بازار دست به قیمت‌گذاری‌های بی قاعده روی املاک زدند و بازار را اصطلاحاً به دلیل عدم توان خردیار در تأمین منابع مالی مجدد به سمت و سوی رکود کشاندند. خریداران که اغلب برای خرید آپارتمان‌های کوچک (در سطح شهر تهران) با بودجه کمتر از 350 میلیون تومان بودند از کمبود واحد فروشی در این بازه قیمتی خبر می‌دادند و دفاتر املاک نیز از رونق معاملات به ویژه برای واحدهای کوچکتر از 70 متر صحبت می‌کردند.

 

با افزایش قیمت مسکن تا حدود 40 درصد در مناطق میانی تهران نظیر پونک، مرزداران، فاطمی، پیروزی، تهرانپارس، نیروهوایی و شهرک غرب خریداران کمی دست به عصا حرکت کردند و حاضر به خرید مسکن با قیمت‌های غیرمنطقی نشدند. البته از طرفی برخی از مالکان نگران از افزایش بیشتر قیمت‌ها، فروش واحدهای خود را به زمان دیگری موکول کردند. اما به نظر می‌رسد با سیاست‌های بانک مرکزی و نبود توان خرید مصرف کنندگان، مالکانی که از لفظ بازار شب عید در ماه‌های اخیر استفاده و واحدهای خود را به فروش رساندند برنده این بازی بودند!

 

حسام عقبایی رئیس کمیسیون تخصصی مشاورین املاک کشور در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو درباره پیش بینی بازار مسکن تا سال آینده گفت: «تا پایان بهار 97 هیچ جهش یا افزایش قیمتی نداریم و فنر جمع شده‌ای برای قیمت مسکن متصور نیستیم. بازار مسکن تا بهار سال آینده بی‌تلاطم خواهد بود و مردم با آرامش نسبت به معاملات ملکی خود اقدام کنند. سوداگران و سودجویانی با تلقین این موضوع که جهشی در کار خواهد بود قصد آشفته کردن بازار را دارند ولی واقعیت بازار مسکن این نیست.»

 

کلید واژه

ارسال نظر


برای نظر دادن باید ابتدا عضو سامانه شوید



دیدگاه کاربران

0نظر